vrijdag 27 januari 2012

De formule

Ik heb afgelopen dagen weer enkele zakelijke netwerkbijeenkomsten bijgewoond. Afgelopen dinsdag naar Frans Fredrix geluisterd tijdens de ‘zakelijk vaste prik’ –bijeenkomst in Oirschot. Deze voormalig Super Unie directeur onderstreepte het belang van een goed doordachte formule die in alle poriën van de onderneming moet worden uitgeademd; in beeldmerk, gedrag, etiquette en uitstraling. Dat geldt niet alleen in de food en retail-sector. Ook in de zakelijke dienstverlening. Laat zien waar je voor staat. Dat geeft duidelijkheid naar je potentiële klanten (je primaire focus!) en dwingt jezelf ook na te denken en te focussen over wie je bent wat je doet en hoe je het doet. Een dag later kwam dat onderwerp bij businessmeeting Brabant weer aan bod in een lezing van Hans Duisters (Sioux) dat als titel “business modeling” met zich mee droeg. In essentie is ook elk business model terug te voeren naar de basisvragen voor wie je het doet, wat je doet (je toegevoegde waarde) en hoe je het doet om er uiteindelijk geld mee te verdienen. Na nog een lezing over dienstbaar leiderschap en een aansprekende workshop ‘feesten, vrijen en frauderen’ was het tijd om deze pas opgedane kennis te projecteren op mijn onderneming. Hierin stel ik me onderscheidend op als interim- en projectmanager door entertainment als katalysator in verandertrajecten of als communicatiemiddel in te zetten en dit alles onder de merknaam Enterchangement®.

Wie is nu mijn doelgroep? Dat zijn de partijen die zich open durven stellen om op een vernieuwende creatieve manier met verandering om te gaan. Partijen die begrijpen dat verandering wordt geïnitieerd vanuit de top maar weten dat draagvlak van, oneerbiedig gesteld, de werkvloer de sleutel tot succes is. Partijen die uit de comfortzone durven te treden en vertrouwen en veiligheid durven te bieden. Dat is dus niet zozeer een bepaalde sector. Enterchangement® is meer gekoppeld aan een bedrijfscultuur; een omgeving die het toelaat dat er weer muziek in de tent mag. Wat heb ik dan te bieden? Enterchangement® is een middel, een vorm. In essentie is het geraakt worden, je stem laten horen en met je stem weer in harmonie komen met de organisatie waarin je werkt. Eigenlijk verkoop ik een boodschap met een goed gevoel. Ik verkoop beleving en creëer betrokkenheid. En wat levert dat op? In ieder geval duidelijkheid. Geen middel krachtiger om een boodschap over te brengen dan op een laagdrempelige entertainende manier. En zo creëer je personeel- of klanttevredenheid en een verhoogde productie of verkoop. Dan nog het hoe? De mogelijkheden zijn legio. Wie vrolijkt er al niet op van een leuk muziekje op de achtergrond. Alleen dat al verhoogt werkplezier en de productiviteit. Wil je nog een extra boodschap toevoegen; maak dan een mooie commercial of video-clip met je collegas, organiseer je eigen ‘voice of….’ , of maak samen een musical waarin het leerdoel zit verwerkt. Gebruik creativiteit in de aanpak en laat je helemaal gaan in de invulling. Enterchangement® laat je ondervinden dat werk gewoon leuk is , juist in deze tijd!

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage