dinsdag 7 februari 2012

Confucius

Afgelopen week kwam er via één van de vele nieuwsgroepen waarop ik ben geabonneerd een artikel bij me onder ogen over de problematiek waar congres organisatoren mee kampen. Met name werd aandacht gevraagd voor de waarde creatie en participatie. Om met de laatste te beginnen werd geconcludeerd dat om informatie goed te absorberen je actief iets met je publiek en gerelateerde informatie moet doen. Nu is dat een wijsheid van ver voor Christus. Confucius riep het al zo’n 450 jaar voor onze jaartelling ; “Tell me and I may forget, Show me and I may remember, Involve me and I will understand”. Nieuw voor mij was een uitspraak van een neuroloog, wiens naam niet werd vermeld, die aangaf dat ons lichaam de natuurlijke neiging heeft dat we gaan slapen als we meer dan 17 minuten stilzitten. Actieve betrokkenheid creëren is dus het credo. Pas dan haal je rendement uit je congres of evenement. En dat brengt me op een ander aspect; waarde creatie en Return On Investment. Als je er dan toch bent wil je toch het maximale eruit halen. Ik vond het bijbehorende filmpje http://www.youtube.com/watch?v=S1_dW3XgFAQ&feature=player_embedded. Het gaat over werkelijk deelnemen. Niet denken of voelen maar beleven. Pas dan genereer je lerend vermogen. Pas dan zal je gedrag veranderen en heeft hetgeen wat je doet impact. Als dat geen waarde creeert!
Wat hierboven staat beschreven is evengoed toepasbaar in alledaagse trainingen en overlegvormen. Enterchangement® is dan ook precies wat bovenstaande beschrijft. Entertainment inzetten nodigt uit om mee te doen. Het is laagdrempelig en daarmee het lerend vermogen groot. Ingepakt in de juiste boodschap kun je door vertrouwen en veiligheid te geven gedrag veranderen en een beoogde verandering werkelijk in gang zetten.

Labels:

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage